4 مه 2023 - در پرتو چندین کارآزمایی جدید که وضعیت موجود را به چالش می‌کشد، مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) به دکتر سارا وایت مراجعه کرد تا به این سؤال چالش‌برانگیز درباره بهترین روش غربالگری و تشخیص دیابت بارداری پاسخ دهد. دیابت بارداری که معمولاً GDM نامیده می شود، به بالا رفتن قند خون برای اولین بار در دوران بارداری اطلاق می شود که معمولاً پس از زایمان از بین می رود.

این بازنگری که توسط دکتر سارا وایت و گروهی از متخصصان در این زمینه انجام شده است، با بررسی یک بیمار در بریتانیا که با یک سناریوی بالینی غیر معمول در بیمارستان او در بریتانیا غربالگری شد، آغاز شد. سپس خویشاوندان این بیمار در ایالات متحده و هند که هر کدام اخیراً تحت آزمایش دیابت بارداریبا استفاده از رویکردهای متفاوت قرار گرفته بودند، بررسی شدند.

نویسندگان به توضیح تنوع روش‌های فعلی غربالگری (با عوامل خطر بالینی یا آزمایش چالش گلوکز) و تشخیص (از طریق تست تحمل گلوکز خوراکی، استفاده از غلظت های مختلف گلوکز، زمان‌های آزمایش پس از مصرف گلوکز و آستانه‌های گلوکز برای تشخیص) پرداختند. این روش‌ها توسط بیش از 50 سال تکامل آزمایشات انجام می‌شوند و نویسندگان شواهدی که پشتوانه آن‌ها هستند یا فقدان شواهد در مورد این آزمایشات را بررسی کردند. این بررسی همچنین به دقت بحث‌های موجود در این زمینه و همچنین شکاف‌های شواهد کلیدی را بررسی نمود که اغلب سوالات بیشتری را نسبت به پاسخ‌ها ایجاد کرد.

نویسندگان نتیجه گیری نمودند که هنوز شواهد کافی برای ارتقای یک رویکرد تشخیصی نسبت به سایر روش‌ها وجود ندارد و در واقع، استانداردسازی جهانی ممکن است با توجه به جمعیت‌ها و سیستم‌های مراقبت بهداشتی متنوع، غیرممکن باشد.

با این حال، این بازنگری نشان می‌دهد که تشخیص با هر روش محلی پذیرفته شده و به دنبال آن درمان، برای ارتقای نتایج بهتر مادر و فرزند، مهم است. علاوه بر این، به دلیل تنوع رویکردها و نامطلوب بودن و نادرست بودن روش‌های آزمایش فعلی، اشتیاق برای کار به سمت روش‌های جدید تشخیصی با اطلاعات مکانیسمی بیشتر وجود دارد.

دکتر وایت گفت: ما پیش بینی می کنیم که این بازنگری منبع بسیار مهمی برای پزشکان و بیمارانی باشد که ممکن است وضعیت فعلی آزمایشات غربالگری دیابت بارداری را گیج کننده بدانند. این باید به عنوان یک سکوی پرش، هم برای ما و هم برای دیگران، عمل کند تا برای پیشرفت در این زمینه ی مهم تلاش کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-05-global-standard-screening-gestational-diabetes.html